Sammensætningen af slik og en sund livsstil

Når det kommer til at spise sundt, spekulerer de fleste mennesker ofte på, hvordan de kan få slikken til at passe ind, især hvis de allerede er overvægtige, og kiloene er et problem. Dessert, chips, junkfood, og det meste slik er som regel det første man skærer væk, når man skaber en kost med mindre kalorier. Men i dette indlæg vil vi kigge på, hvor undtagelserne er når det kommer til slik, således du stadig kan slukke sliksulten i ny og næ. Vi vil med dette indlæg fremvise, at så længe du blot har viden omkring hvad du spiser og hvor meget, så kan slik sagtens være en del af kosten i ny og næ.

Slikken være en del af en afbalanceret kost, så længe du er opmærksom på portionsstørrelser og vælge sundere godbidder” lyder det fra Nicolaj fra DagligvarerNettet.dk, slikportalen som hjælper dig med køb af slik online.

Hvis du styrer mængden, kan du tilfredsstille din trang til sødt og salt. Dette kan også være med til, at man ikke falder i, og spiser en masse slik fordi, man har gået i en konstant sliktrang. Begynder man at tænke i kalorier og forstår betydningen, så kan en snack på 100 kalorier ofte være bedre end at falde fuldstændig i på et senere tidspunkt. Hvis disse 100 kalorier endvidere stadig holder dig i energiunderskud, så kan det være løsningen for dig.

3--vægttab

Herunder har vi samlet 3 måde hvorpå, du kan få slik til at passe ind i dine sunde madvaner.

Fyld skabet med de sunde alternativer

Lad vær med blot at tælle kalorier, men tænk over at få hver af disse indtagende kalorier til at ”fylde” så meget som muligt. Snakker vi f.eks. om børn, så får disse 20-25% af deres kalorier fra snacks/slik, så det skal være så nærende som muligt. Vælg slik som har 100 til 200 kalorier og indeholder nogle ernæringsmæssige fordele.

Det er vigtigt at læse deklarationen og vælge slik, der giver dig de gode næringsstoffer, især dem der har tendens til at mangle i vores kost som; fiber, kalcium og fuldkorn. Vælg bagte chips, fedtfattige bagværk og slik lavet med mørk chokolade, nødder eller tørret frugt.

Benyt et mindre udvalg

Forskellighed kan være livets krydderi, men når det kommer til at kontrollere kalorier, så er dette ikke tilfældet. Jo større udvalg af mad du har, jo mere vil du komme til at spise, viser undersøgelser. Derfor kan det være en ide, kun at give dig selv så få valgmuligheder som muligt.

Lav dine egne 100-kaolrie snaks

Spar penge og gør det nemt for alle at holde sig indenfor de sunde grænser ved, at lave din egen slik og snacks muligheder. Opdel dem i poser i køleskabet/fryseren således, at du altid ved hvor meget der er i hver enkel pose samt nemt kan stoppe – når posen er tom. Det samme tricks kan gøres hvis der er tale om købte slik/snacks, således du nemmere får et naturligt stoppunkt.

Til dette formål anbefaler Nicolaj bogen ”Sunde Søde Sager” af Ditte Ingemann. Bogen indeholder en række sunde opskrifter samtidig med, at bogen giver et godt overblik over kalorieindholdet i de enkelte opskrifter.