Husk skirejsen – dit helbred vil takke dig

Titlen er måske lidt markaber, men det er faktisk rigtig, at skiferien og det at stå på ski, kan være rigtig godt for din krop. Hvis vi ser bort fra, at det kan være farligt at stå på ski, så er der faktisk en masse fordele ift. dit helbred ved at stå på ski. Disse vil vi kigge på i denne artikel.

De fleste er allerede komme hjem fra nogle fede skiferien i december, eller benyttet juleferien eller nytår på ski. Hvis du er en af disse, så kan du læne dig tilbage og nyde, at din krop allerede har nydt godt af de fordele. Har du endnu ikke tilbragt en uge (eller mere) på ski, så kan du bruge denne artikel som inspiration til hvorfor lige netop du skal tage et smut på ski – udover at det selvfølgelig også bare en fed måde at benytte sin ferie.

De korte facts

  • – Du forbrænder 3000 kalorier ved 6 timer på ski.
  • – Du kan tabe op til 2,5 kilo pr uge, blot ved at stå på ski.
  • – Du kan tone store muskelgrupper – f.eks. mavemuskler.
  • – Du booster dit immunforsvar.
  • – Du står stærkere overfor en potentiel depression.

I efterfølgende afsnit vil de se på 4 aspekter af skirejser, som gør at det er det bedste du længe har gjort for dit helbred.

5---skirejser

Tone dine muskler

Kunsten at stå på ski er, at holde dig konstant oprejst og på glidebanen. Når du forsøger at afbalancere dig selv, vil du naturligvis aktivere dine kerne stabilitetsmuskler (især muskler lang rygraden). Dette er med til, at gøre musklerne stærkere og større, hvilket vil få din mave til at se mere tonet ud.

Styrke hjerte og kredsløb

Uanset om du er nybegynder eller en avanceret skiløber, vil du give dit hjertekar-systemet en god omgang træning på alle pisterne. Forbedring af dit hjertekar-system betyder forbedret puls som øger blodcirkulationen, hvilket bringer flere næringsstoffer og ilt rundt i kroppen. Dette hjælper endvidere fjerne affaldsstoffer fra krop og hjerne.

Opbygning af muskler

Selve skiforløbet arbejdet med alle vores store muskelgrupper, det er særlig rettet mod det indre- og ydre lår samt baldemusklerne (takket være den sammenkrøbet stilling som du har under turen). Når du grip dine skistave og styrer, bruger du dine triceps (bagsiden af overarme), biceps (forsiden af overarme). Dvs. når du kontrollerer din hastighed og retning, så styrker du dine muskler i længden.

Vægttab

Ifølge fitness-eksperter kan du miste op til 2,5 kilo i løbet af en uges ski. Dette skyldes, at en typisk dag på ski kan brænde op til 3.000 kalorier – langt flere end en time i fitnesscenteret.

Nu skal du se at komme af sted

Jeg valgte selv en fed skirejse igennem Danski, som jeg efterhånden har prøvet et par år. De hjalp en gang med en rejse, hvor vi var 35 mennesker, og havde nogle specifikke mennesker, som de gjorde perfekt. Siden den gang, så har jeg sådan set kun rejst med dem. Du finder deres skirejser her: http://www.danski.dk/.

Har du spørgsmål til nogle af de områder som er blevet fremstillet i denne artikel, så lig endelige en kommentar herunder.