Fitness trends i 2014-2015

Du har sikkert hørt om og måske også prøvet CrossFit, P90X og Tabata. De er alle intervaltræning med høj intensitet også kendt som HIIT. Fælles for disse træningsformer er typisk, at de bliver ydet under høj intensitet efterfuldt af en kort restitution.
Artikel 4

Tabata varer i alt 4 minutter og gå ud på at man giver sig 100 % i 20 sekunder for at holde en 10 sekunders pause. Dette gør man i 8 træningsrunder i alt. Man kan i princippet bruge Tabata med alle øvelser. En af de væsentligste fordele ved Tabata er at du ikke behøver noget udstyr. Derfor behøver du ikke nødvendigvis gå i træningscenter for at træne Tabata. Du kan også gøre det hjemme.
Mange øvelser kan udføres udelukkende ved brug af din kropsvægt. Du kan desuden benytte vægte, bænke og kettlebells i din træning. Hvis du har pladsen, så kan du også benytte dig af boksepuder (læs mere her). Det vigtige at at du selvom udstyret benyttes, benytter din kropsvægt til at udfordre dig selv – dette kan gøres med alt udstyret, også med f.eks. boksepuden, som ikke umiddelbart ligger op til det, her er det din vægt der skal benyttes. For at udfordre dig selv mest muligt vil du med tiden nok gå over og benytte udstyr for at få det maksimale ud af din træning.

Benyt også gerne et sjippetov i dine øveler for at opnå en perfekt opvarmning til dine øvelser. Det er effektivt, billigt og når du først er varm undgår du de typiske skader, der kunne opstå. Vi anbefaler et billigt sjippetov fra NordicFitness: http://www.nordicfitness.dk/abilica/jumpup-sjippetov

P90X er ligesom Tabata en træningsform, som du har mulighed for at træne hjemme. Det er træningsform, der er utrolig hård og vil med garanteret resultere i ømme dage, hvor du vil have lyst til at give op. Kommer man i denne situation bør man ændre sin rutine, så det ikke går ud over motivationen. Det kræver at du følge programmet 100 % i 6 dage á 60 – 90 minutter.
Det siges at programmet vil tage 90 dage, men de fleste når over dette antal dage, da pga. personlige forpligtelser m.v.
P90X er utroligt populært i bl.a. USA,. Udefra virker det som et TV Shop koncept, men dety giver resultater hvis man har det engegement, der kræves for at det bliver en succes.

Ligesom at Tabata støt bliver mere og mere populær vil vi også se træning udelukkende ved brug af kroppen vinde frem. Træning hvor du bruger din egen kropsvægt som modstand gør det muligt for dig at træne næsten overalt.
Det er muligt at komme omkring hele kroppen uden brug af dyrt udstyr. Squats, situps, lunges, dips m.fl. er alle øvelser man let kan variere for at komme omkring hele kroppen og derved udfordre sig selv mest muligt.
Suppler din løbetræning med nogle kropsøvelser med de improviserede redskaber, som du kunne støde på. Pæle, bænke, stativer, træstubbe, trapper o. lign. Det er kun fantasien, der sætter grænserne.

Træningseksperter. Flere og flere begynder at uddanne sig til træningseksperter, men kvaliteten af disse er desværre meget svingende, hvorfor du bør være meget målrettet ift. hvem du søger rådgivning og vejledning hos.

Styrketræning er en altid tilbagevendende deltager på disse lister, og med god grund. Undersøgelser viser fortsat at den er vigtig i en række træningsformer. Ligegyldigt hvilket køn du har vil styrketræning give dig en stærkere krop, højere stofskifte og generelt få en øget fedtforbrænding.

Personlig træner: Mange har oplevet at det er svært at motivere sig selv til at få trænet og ender til tider med at lave en overspringshandling, der ofte ender som en bjørnetjeneste. Ved at få sig en personlig træner har man en motivator, der konstant vil presse den enkelte til det yderste og som man vil føle en forpligtelse og skyldfølelse over for. En personlig træner gør at man har mulighed for at tilrettelægge og planlægge sin træning bedst muligt.

Find mere information her http://www.fitnews.dk/artikler/top-10-traeningstrends-for-2014/