5 tips til et sundere helbred i 2016

Har du sat dig et mål for, hvordan du bevarer et sundt helbred? Vi giver dig her vores 5 bud på, hvordan du kan forbedre dit helbred i resten af 2016:

1. Frisk luft

luft

Det er ikke nogen nyhed, at frisk luft er vigtig for os.
Flere anbefalinger fortæller at det er vigtigt, at bruge tid udendørs, for at forebygge stress og depressioner.

Det kan dog være svært at finde tid til at komme en tur ud i haven, når arbejdsdagen byder på 8 timers arbejde indendørs og 2 timers køretur i bilen hver dag.

Derfor bør du give dig selv de mest optimale forhold omkring din bolig, så du kan komme udendørs når du har tid. En af trickene du kan gøre brug af, er at monterer en markise over din terrasse, på den måde forlængere du sommersæsonen.

Med en markise får du flere dage, hvor du kan sidde udenfor og spise og dermed nyde den friske luft.

Du kan se eksempler på markiser på denne side markiseeksperten.dk

2. Drik vand

vand

Drik rigeligt med vand det kan hjælpe på din fordøjelse, hvis du har tør hud, hovedpine og sågar på overvægt.

Hvor meget du skal drikke i løbet af en dag varierer fra person til person, da det afhænger af dit aktivitets niveau og af hvor varmt rummet er som du opholder dig i.

Døjer du med hovedpine, så bør du være særligt opmærksom på, om du får væske nok i løbet af dagen. I stedet for at tage en hovedpinepille med det samme, kan du i stedet tanke op med vand og se om du ikke skulle være så heldig, at hovedpinen fordufter igen.

Hvis du ikke har en rutine omkring, at drikke vand i løbet af dagen, så kan du starte ud med at drikke et ekstra glas vand i forbindelse med din frokost.

Du kan også købe en vandflaske. Hvis du drikker af den i løbet af dagen, kan du holde øje med, hvor meget vand du drikker.

Du skal drikke omkring 2 liter vand om dagen, men som tidligere nævnt variere det fra person til person. En person der vejer 60 kg skal drikke omkring 2 liter, da det anbefales, at man drikker 1/3 af ens vægt i deciliter om dagen.

Læs mere om vand og krop hos iForm.

3. Få søvn nok

Søvn er vigtigt, da din krop restituerer imens du sover.

Hvor mange timer du har behov for at sove er individuelt og afhænger bla af hvor i livet du befinder dig.

Er du imellem 35-40 år, vil du typisk skulle sove imellem 7-8 timer hver nat.

Får du ikke søvn nok, vil du kunne mærke det på dit humør, din koncentration og din hukommelse.

Du finder tips til søvnproblemer på GainSleep.com.

4. Slap af

sov

Find tid til at slappe af på sofaen, når du kommer hjem fra arbejde.

Undersøgelser har vist, at særligt kvinder har brug for at lære, at slappe af på sofaen.
Efter en lang arbejdsdag arbejder kvinder ofte videre i hjemmet med de forskellige hjemlige gøremål.

Hvis du vil holde dig fri fra stress, bør du i stedet bruge lidt af din fritid på sofaen, hvor du bare slapper af og bruger tid sammen med din familie.

5. Holdtræning

Har du problemer med at finde motivationen til at træne, så er det måske på tide at du prøver holdtræning.

Det er min egen erfaring, at jeg har lettere ved at komme afsted til træning, hvis jeg har meldt mig på et hold.

Her er der ikke nødvendigvis tale om, at du melder dig ind i den lokale boldklub.
Du kan i stedet melde dig ind i et fitness center. Her kan du melde dig på forskellige træningshold, for at finde den type af hold der tiltaler dig mest.

Hvis du ikke træner nu så er et dansehold, en cykeltur med cykelklubben eller yoga en gang om ugen en god måde at komme i gang på.