Hvad er op og ned om laktose og intolerans?

Intolerans overfor mælkesukker, også kaldet laktose-intolerans er faktisk mere udbredt, end man skulle tro.

Størstedelen af verdens voksne befolkning kan faktisk ikke tåle laktose.

Undtagelsen er Nordeuropa og Nordamerika, hvor vi bruger mælkeprodukter i stor stil, og derfor har vænnet kroppen til disse produkter. Fra naturens hånd er det ellers primært kun børn, der tåler mælk – af åbenlyse årsager.

Hvis de efter spædbarnsalderen ikke fortsætter med at få mælk, vil de fleste efterhånden udvikle intolerans.

laktose

Selv om vi i Danmark bruger mælkeprodukter i stor stil, bliver et stigende antal danskere dog efterhånden opmærksomme på, at de ikke tåler laktosen særlig godt. Her vil løsningen normalt være at gå efter laktosefrie madprodukter.

Heldigvis fører mange butikker i stigende grad disse produkter i et godt udvalg, så selv om man lider af laktoseintolerans, kan man sagtens leve godt – akkurat som i resten af verden.

Hvad er laktose-intolerans?

Laktose er en sukker-variant, og for at kroppen skal kunne optage sukkeret, skal det spaltes af enzymet laktase i tyndtarmen. Hvis man lider af intolerans overfor laktose, kan kroppen ikke foretage denne spaltning og optage sukkeret. Det vil medføre, at sukkeret i stedet binder sig med vand, hvilket som oftest giver anledning til diarre-symptomer.

Se også videoen fra Arla:

Én ulykke kommer dog sjældent alene, og det gælder også med det uoptagne mælkesukker, der fortsætter i fordøjelsen frem til tyktarmen, hvor det i stedet vil blive spist/forbrændt af tarmbakterierne. I denne proces udvikles der luft, og det giver anledning til meget maverumlen og luft i maven.

Eksperimenter med laktosefrie madprodukter

Hvis du døjer med mavekneb og diarre gennem længere tid, kan årsagen måske være laktose-intolerans i større eller mindre grad. Hvis du er i tvivl, kan du sagtens selv finde ud af, om det er rigtigt.

Prøv i en periode at bruge laktosefrie madprodukter, og se om maven får det bedre. Den endegyldige test er selvfølgelig, at du – når maven har haft det godt gennem længere tid – igen prøver at indtage laktose i større stil.

Det kan du for eksempel gøre ved at drikke drikke to-tre store glas mælk. Hvis du inden for de næste par timer igen oplever maveproblemer, er du sandsynligvis laktose-intolerant. Selv om laktoseintolerans kan være ret så ubehagelig, er tilstanden heldigvis helt ufarlig, så du skal ikke være bange for at eksperimentere. Du kan eventuelt tage til lægen og få mistanken endeligt bekræftet. Det kan i de fleste tilfælde gøres med en blodsukkermåling eller analyse af din udåndingsluft.

Vælg de laktosefrie udgaver af dine madprodukter

Hvis du ikke tåler laktose, er løsningen ligetil. Du skal undgå madvarer med laktose, eller vælge de laktosefrie udgaver af produkterne.

Med mindre det fremgår af produkterne, at de er laktosefrie, vil der som regel altid være laktose i mælk og mælkeprodukter som for eksempel smør og margarine, surmælksprodukter, mælkepulver og det meste bagværk, hvor disse ingredienser indgår. Der er også ofte laktose i chokolade og mange typer af medicin og tabletter.

Faktisk kan der også ofte være laktose i mange forskellige typer af præfabrikerede madvarer, så væn dig til at tjekke deklarationen.

Køber du brød hos bageren eller andre typer af friskt tillavede madvarer uden deklaration, kan du altid spørge sælgeren.

Det sikre og nemme alternativ er selvfølgelig at tage dine madprodukter direkte fra butikkernes hylder med laktosefrie madvarer – større butikker har som regel et udmærket udvalg.

5 tips til et sundere helbred i 2016

Har du sat dig et mål for, hvordan du bevarer et sundt helbred? Vi giver dig her vores 5 bud på, hvordan du kan forbedre dit helbred i resten af 2016:

1. Frisk luft

luft

Det er ikke nogen nyhed, at frisk luft er vigtig for os.
Flere anbefalinger fortæller at det er vigtigt, at bruge tid udendørs, for at forebygge stress og depressioner.

Det kan dog være svært at finde tid til at komme en tur ud i haven, når arbejdsdagen byder på 8 timers arbejde indendørs og 2 timers køretur i bilen hver dag.

Derfor bør du give dig selv de mest optimale forhold omkring din bolig, så du kan komme udendørs når du har tid. En af trickene du kan gøre brug af, er at monterer en markise over din terrasse, på den måde forlængere du sommersæsonen.

Med en markise får du flere dage, hvor du kan sidde udenfor og spise og dermed nyde den friske luft.

Du kan se eksempler på markiser på denne side markiseeksperten.dk

2. Drik vand

vand

Drik rigeligt med vand det kan hjælpe på din fordøjelse, hvis du har tør hud, hovedpine og sågar på overvægt.

Hvor meget du skal drikke i løbet af en dag varierer fra person til person, da det afhænger af dit aktivitets niveau og af hvor varmt rummet er som du opholder dig i.

Døjer du med hovedpine, så bør du være særligt opmærksom på, om du får væske nok i løbet af dagen. I stedet for at tage en hovedpinepille med det samme, kan du i stedet tanke op med vand og se om du ikke skulle være så heldig, at hovedpinen fordufter igen.

Hvis du ikke har en rutine omkring, at drikke vand i løbet af dagen, så kan du starte ud med at drikke et ekstra glas vand i forbindelse med din frokost.

Du kan også købe en vandflaske. Hvis du drikker af den i løbet af dagen, kan du holde øje med, hvor meget vand du drikker.

Du skal drikke omkring 2 liter vand om dagen, men som tidligere nævnt variere det fra person til person. En person der vejer 60 kg skal drikke omkring 2 liter, da det anbefales, at man drikker 1/3 af ens vægt i deciliter om dagen.

Læs mere om vand og krop hos iForm.

3. Få søvn nok

Søvn er vigtigt, da din krop restituerer imens du sover.

Hvor mange timer du har behov for at sove er individuelt og afhænger bla af hvor i livet du befinder dig.

Er du imellem 35-40 år, vil du typisk skulle sove imellem 7-8 timer hver nat.

Får du ikke søvn nok, vil du kunne mærke det på dit humør, din koncentration og din hukommelse.

Du finder tips til søvnproblemer på GainSleep.com.

4. Slap af

sov

Find tid til at slappe af på sofaen, når du kommer hjem fra arbejde.

Undersøgelser har vist, at særligt kvinder har brug for at lære, at slappe af på sofaen.
Efter en lang arbejdsdag arbejder kvinder ofte videre i hjemmet med de forskellige hjemlige gøremål.

Hvis du vil holde dig fri fra stress, bør du i stedet bruge lidt af din fritid på sofaen, hvor du bare slapper af og bruger tid sammen med din familie.

5. Holdtræning

Har du problemer med at finde motivationen til at træne, så er det måske på tide at du prøver holdtræning.

Det er min egen erfaring, at jeg har lettere ved at komme afsted til træning, hvis jeg har meldt mig på et hold.

Her er der ikke nødvendigvis tale om, at du melder dig ind i den lokale boldklub.
Du kan i stedet melde dig ind i et fitness center. Her kan du melde dig på forskellige træningshold, for at finde den type af hold der tiltaler dig mest.

Hvis du ikke træner nu så er et dansehold, en cykeltur med cykelklubben eller yoga en gang om ugen en god måde at komme i gang på.

Sådan bliver du lettere gravid

Mange kvinder oplever, at selvom de brændende ønsker sig et barn, så går det ikke helt så hurtigt, som de kunne tænke sig. Læs gode tips til graviditet her.

Hvis der er nogle ting, du selv kan ændre på for at blive gravid lidt lettere, hvorfor så ikke prøve at se om det virker.

Det kan i hvert fald ikke gøre nogen skade, og måske bliver du sundere i processen.

pregnant

Hold op med at ryge.

Hvis du eller din partner ryger, så er det en god idé at stoppe, hvis I ønsker jer et barn. Det er påvist at rygning og passiv rygning i løbet af graviditeten er skadeligt for fosteret, og børn af rygere har en langt lavere fødselsvægt end børn af ikke-rygere. Undersøgelser af par i fertilitetsbehandling viser, at det er nemmere at blive gravid, hvis du ikke ryger.

 

Dyrk motion.

Motion er sundt for din krop og kan også virke afstressende, hvilket er utrolig vigtigt, hvis du gerne vil være gravid. Det er ikke en opfordring til, at du skal begynde at løbe et maraton, men dyrk yoga, eller gå nogle lange ture, så du får rørt din krop hver eneste dag.

Spis sundt.

Sund mad giver dig, ligesom lidt motion, en sundere krop. Sørg for at du får nok varieret mad og de vitaminer, du har brug for. Sørg også for at spise kosttilskud til før graviditeten, så du ved, du har fået, det du har brug for – blandt andet er folinsyre vigtigt for dit fosters udvikling.

Undgå at drikke alkohol.

Hvis du drikker alkohol i små mængder og kun ugentligt, så påvirker det sandsynligvis ikke dine chancer for graviditet, men hvis du har et stort alkoholforbrug og drikker dagligt, så kan det nedsættet din mulighed for at blive gravid.

Undgå for meget koffein.

Det er påvist at hvis du drikker mere end 4-5 kopper kaffe om dagen, så nedsætter du dine chancer for graviditet. Det svarer til 8-10 kopper te.

Hav det sjovt.

At have en sund krop betyder meget for din krops mulighed for at blive gravid, men din mentale tilstand er også vigtig. Du bør stresse så meget af som muligt, så prøv at undgå at være for fokuseret på, om du bliver gravid lige med det samme. Nyd livet, nyd din partner og så kommer baby lige pludselig.

Det kan tage tid, at blive gravid, og for nogle par tager det helt op til et års tid. Har du og din partner prøvet i et år, så kan det være en god idé at få undersøgt, om der er fysiske ting til hinder for en graviditet. Men husk på at langt de fleste – 85 % – opnår graviditet uden hjælp.

Når det lykkedes, er det bare om at nyde glæden sammen med din partner, og du kan læse og lære mere, om det at være gravid uge for uge her.